Miért lassú a Windows-om? (11. Hibás hardver)

Sorozatunkban végigvettünk sok okot, mitől is lehet lassú a gépünk. Ha arra gyanakszunk, hogy valamilyen eszköz hibás a gépünkben, először is próbáljunk erről meggyőződni! Sajnos számtalan dolog lehet, ami gondot okozhat hardveres fronton is, nézzük meg őket sorban!

Figyelem!
Csak akkor kezdjünk szerelgetni a gépben, ha tudjuk is mit csinálunk, és már nem garanciális a gép. Ha garanciális gépet bontunk meg, akkor a garancia szinte biztos hogy elvész! Amennyiben van még garancia és hibát tapasztalunk, vigyük vissza a vásárlás helyére és vizsgáltassuk be a gépet, ha már nincs garancia de nem is akarunk belenyúlni a gépbe, kénytelenek leszünk megkérni egy szakembert!

Elégtelen hűtés

Első lépés nyilván az, hogy vizsgáljuk meg, milyen hőmérsékleten működnek a különböző alkatrészek a gépünkben.

A hőmérséklet értékek igen változóak attól függően, hogy asztali gép vagy laptop, amit használunk, hogy milyen processzorunk van és milyen környezetben megy a rendszer, bővebben processzorok működési hőmérsékletéről itt!

Megj.: a működési hőmérsékletekről a gyártók honlapján elérhető specifikációkból informálódhatunk. 

Alaplapoknál úgy 30-40 fokig normálisnak tekinthető a hőmérséklet, bár ez nem hivatalos és szintén változó érték. Ha túl magas ez vagy a CPU-nál mért, akkor próbáljuk portalanítani a gépet és a hűtőbordákat, több helyet hagyni a gép környezetében a levegőcserére és lehetőleg portalanítani a környezetét is, illetve a házba plusz ventillátort elhelyezni, amely kifelé fújja a meleg levegőt!
Az is lehetséges, hogy egyszerűen nagyobb teljesítményű hűtőbordát és/vagy ventillátort kell szereznünk, ha más nem segít. 
Amit még tehetünk megfelelő szakértelemmel (de csak azzal!), hogy szétszedjük a gépet, és a hűtő alatt a processzor és a hűtő felületéről eltávolítjuk óvatosan a hővezető pasztát, majd nagyon vékony rétegben újat viszünk fel helyette és összeszereljük. Ha értünk hozzá, akkor ideiglenesen csökkenthetjük az órajelet is vagy a szorzót a feszültséggel együtt (ha emeltünk rajta korábban), de ez némi teljesítmény elvesztésével jár.

Ellenőrizzük, hogy a hűtőventillátor forog-e (a hőmérséklet ellenőrzésnél leírt módon), itt láthatjuk a fordulatszámát, ami átlagosan 1-3 ezer RPM. Ha ez az érték nulla, akkor vagy leállt a ventilátor, vagy gond van a fordulatszámot mérő szenzorral. Ha a hőmérséklet folyamatosan emelkedik a CPU vagy alaplap esetében és elkezd közelíteni a gyártó által kritikusnak jelölthöz, azonnal állítsuk le a gépünket! Ebben az esetben szinte biztos, hogy nem működik vagy nagyon rossz a hűtés. Nézzük meg, csatlakoztatva van-e a hűtés tápcsatlakozója, szorosan illeszkedik-e a hűtőborda a hűteni kívánt felületre, működik-e a ventilátor.

Ha minden stimmelni látszik és mégsem elég a hűtés, ismét valószínű, hogy nagyobbra kell cserélnünk.
Videókártya hűtésével akkor lehet gond, ha feltűnően lassan fut egy grafikus alkalmazás, amely eddig jól működött, esetleg grafikai hibák láthatóak a képen („szemetelés”, csíkozódás, színelváltozások stb.). Ha ilyesmit látunk, szintén rögtön állítsuk le a gépet és az előbb említett dolgokat vizsgáljuk meg itt is. Nagy teljesítményű grafikus kártyáknál vagy tuning esetén a grafikus memóriának is kellhet hűtőborda.

Memóriahiba

Az egyik elég kellemetlen és alattomos hiba. Tünetek lehetnek hibaüzenetek (memory write / read error), kék halál és egyéb lefagyás vagy instabilitás, szinte bármi. Biztosat csak egy teszt után tudunk mondani, ehhez szedjük le a memtest-et. Itt válasszuk a Windows CD ISO fájlt, amelyet ki kell írnunk lemezre és ezzel kell majd indítani a gépet. Itt egy szöveges képernyőn el is kezdi majd a memória tesztelését a program, mivel ugye a Windows a memóriát használná és futás közben nem tudnánk teljesen letesztelni, szükségszerű ez a módja. Hagyjuk néhány órára magára a gépet (esetleg este nyomjuk be a tesztet és reggel nézzünk rá). Ha az „Errors” mező nulla találatot adott és a „Pass” mező legalább 2 (tehát kétszer letesztelte már a teljes memóriát a program), akkor valószínűleg nincs gond a memóriával. Amennyiben van a hibára találat, sajnos hibás az egyik modul, egyszerű próbálgatással is ki lehet találni melyik (egyet kiveszünk és teszt ismét, amelyikkel hibázik nyilván az a ludas), a hibás modult pedig ez esetben cserélnünk kell.

Tápegység hiba

Jobb esetben még nem füstölt el a gépünk, ha ilyen hibánk van, és most ezt olvassuk. Rosszabb esetben másik gépről olvassuk e sorokat és azt reméljük, az olvasástól majd megjavul a tápegységünk (sajnos nem). Ha hibás a tápegység, az jelentkezhet váratlan lekapcsolásokban, esetleg nem engedi bekapcsolni a gépet (bár ezek túlmelegedésre is utalhatnak), a BIOS-ban nézelődve nem jók a feszültségértékek (több mint 1-1.5 volt eltérés), vagy erős terheléskor leáll egy program futása, esetleg ki is ír valamilyen hibaüzenetet a tápegységgel ("power","power supply” vagy "PSU") kapcsolatban.

Sokszor nem hibás a táp, csak esetleg túl kevés már a gépünkhöz: ilyenkor a memória / CPU órajeleken visszavéve vagy valamilyen eszközt (pl. plusz DVD meghajtó, erősebb VGA, memóriamodul vagy neon :) ) eltávolítva tudunk ideiglenesen spórolni az energiával úgy, hogy még eldöcögjön a konfigurációnk (természetesen mielőbb erősebb táp beszerzése ajánlott).

Durvább meghibásodás esetén már be sem kapcsol a gép, sem a LED-ek nem villannak fel, sem a ventillátorok nem kezdenek pörögni: ilyenkor ha szerencsénk van, a többi alkatrész nem hibásodott meg. Mindenképpen nézzük meg egy „cseretáppal”, indul-e a gép. Ha igen, akkor csak ki kell cserélnünk, ha nem, akkor valószínűleg más részegység is károsodott, így a részletesebb vizsgálathoz szakembert kell felkeresnünk.

Merevlemez hiba

A rendszer induláskor hiányolhat fájlokat („fájl nem található”), menet közben írhat ki hasonló üzeneteket, állományokat nem tud esetleg visszaolvasni és hibára panaszkodik (szó szerint „hibás fájl” üzenettel is akár vagy „a fájl nem olvasható”, „a fájl sérült”), vagy ha valóban tünedeznek el állományok vagy teljes partíciók, ezekben az esetekben gyanítható, mi lehet a hibás. A korábbi cikkekben írtam róla, hogyan futtassuk a lemezellenőrzést, ami itt ajánlott, mint első lépés, illetve a víruskeresés, ami gyakorta okoz zavart a fájlrendszerben, tehát mindenképpen ezekkel kezdjünk! Ha megvoltak és újraindítás után is jelentkezik a probléma, az nem jó jel. 

Megpróbálhatjuk lementeni minden fontos adatunkat és újraformázni az adott partíciót (mentés nélkül meg se próbáljuk!), majd újratelepíteni az operációs rendszert. Ha még ez sem segít, próbáljuk meg egy másik meghajtóra (másik fizikai meghajtó, tehát nem csak másik partíció!). Ha ez segít, akkor elég egyértelmű a merevlemez hiba és a hibás meghajtóról mentsünk le mindent, amit tudunk, majd cseréljük le. Amennyiben semmi sem jelentett megoldást, gyanakodhatunk memória- vagy optikai meghajtó hibára is, cserealkatrésszel kideríthető, melyik adta meg magát.

Adataink megmentésére mentőszoftvert használhatunk, amely megpróbálja helyreállítani a hibás partíciókat, ilyen pl. a testdisk is. Ezekről valószínűleg lesz külön bejegyzés.

Optikai meghajtó hiba

Hasonló a merevlemeznél tapasztalt hibákhoz. Ha az optikai lemezen levő állományok elérésekor ilyesmikkel bombáz minket, mint az ott leírtak vagy „az eszköz nem áll készen”, esetleg be sem jön a lemez tartalma a fájlkezelőben és másik meghajtóban pedig működik, akkor valószínűleg a meghajtóval van gond. Itt csak annyit tehetünk legfeljebb, hogy az olvasóban levő lencse felületét megtisztítjuk tiszta (!) alkohollal, de ezt szintén csak megfelelő hozzáértéssel érdemes elkezdeni (összetapogatott, megkarcolt stb. lencsével elbúcsúzhat meghajtónk a lemezek olvasásának képességétől), egyébként pedig cserélni kell a meghajtónkat.

Egyéb hardverhiba

Sajnos minden el tud romlani, így egészen szokatlan tünetekkel is találkozhatunk. Ha sípol a beépített hangszóró és nem kapunk képet, akkor memória, processzor vagy videókártya hiba / hiány (nincs csatlakoztatva, rossz csatlakozás, hiányzó tápellátás pl. a VGA-n stb.) fordulhat elő. Nyilván képi hibáknál a videókártyára, hanghibáknál a hangkártyára vagy annak drivereire gyanakodhatunk (ilyenkor csökkentett módban indítsuk a gépet, és ha ott rendben van, akkor töröljük a drivert és telepítsünk másikat).

Ha rossz a helyzet és nem indul a gép egyáltalán, megpróbálhatjuk teljesen áramtalanítani (póriasan szólva kihúzzuk a konnektorból). Utána egy „jumper” segítségével (alaplapon található két érintkező, amelyet egy kis „sapkával” összezárva tudunk beállítást alkalmazni, na ez a kis „sapka” a jumper) törölhetjük a BIOS beállításokat: az alaplap leírásából nézzük meg, hogy a BIOS / CMOS reset hol található, oda tegyük a jumpert és egy kis időre hagyjuk így, majd ne felejtsük el levenni (különben folyamatosan felejtő BIOS-unk lesz)!

Ha ez nem megy, óvatosan kivehetjük a kis gombelemre hasonlító ezüstszínű alkatrészt („CMOS elem”), szintén várjunk pár percet és tegyük vissza. Arra sajnos nem várhatunk hogy a helyén lemerüljön, mert az évekig tartana.
Ha minden jól ment, miután visszatettük a helyére vagy levettük a jumper-t, a gyári beállításokkal már elindul a gépünk. Amennyiben mégsem, hirtelen nincs több tippem, mint hogy ismét kérdezzünk meg egy szakembert!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ismerkedés a parancssorral: cmd

IP cím lekérdezése